Categorie archieven: Nieuws

‘Edibulb krijgt wind in zeilen’

16 – november – 2007 Bron: Vakwerk

Elektronische standaardberichten voor handel aantrekkelijk

Het gebruik van standaardberichten van Edibulb, bestemd voor kwekers en handelaren, betekent dat allerlei gegevens niet steeds weer opnieuw hoeven te worden ingevoerd. Deze standaards voor de bloembollensector worden ontwikkeld door Edibulb. Hierbij wordt uitgegaan van het volledig elektronisch uitwisselen van gegevens tussen computers van gebruikers via Electronic Data Interchange (EDI). Met de toekomstige invoering van het Elektronische Transportbericht zijn aanzienlijke besparingen te realiseren in de logistiek.


LANGE AANLOOP
De Stichting Edibulb zag op 8 februari 1995 het levenslicht. Toen waren meteen ook ai de eerste standaardberichten voor kwekers en handelaren beschikbaar. Het is vooral de Elektronische Koopbrief waar het vanaf het begin om draaide. Pas de laatste jaren hebben ook de Elektronische Leveringsnota, het Bewijs van Ontvangst en de Factuur ingang gevonden. Toen de eerste versie van de Elektronische Koopbrief beschikbaar werd, was dat nog in een tijdperk waarin Windows en internet nog geen gemeengoed waren. Alleen al om al ontwikkelingen op automatiseringsgebied te volgen, zijn de standaardberichten in de loop der tijd aangepast. Ook de codering groeide mee in dat proces. Alhoewel de stichting ruim twaalf jaar oud is, kreeg Edibulb pas een jaar of drie, vier geleden de wind in de zeilen. Toen zetten de diverse organisaties in de bollenwereld hun schouders onder dit project. Bovendien dienden zich ook de nieuwste softwarepakketten aan, die op de bollenbedrijven worden toegepast en waarin Edibulb was geïntegreerd.

KWEKERS EERST
Edibulb-projectleider Henk Zwinkels schat dat momenteel bijna driehonderd kwekers werken met de Edibulb-berichten. Belangrijker vindt hij echter het aantal transacties. Aan het einde van ieder jaar maakt de stichting de balans op. Betrouwbare gegevens over de huidige situatie heeft hij daarom niet. Zijn prognose is echter dat zo’n 40 procent van alle koopovereenkomsten dit jaar elektronisch worden verzonden aan kwekers en zo’n 25 procent aan kopers. Het aantal elektronische leveringsnota’s van kwekers aan de In- en Verkoopbureaus is dit jaar ook gegroeid. Het gevoel ten aanzien van de verdere invoering van Edibulb in de bollenwereld is goed. geeft hij aan. “In ieder geval aan de kwekers-kant”, haast hij zich te zeggen, “Onder de handelaren werken tot nu toe slechts tien bedrijven met Edibulb. Dat zijn bovendien nog niet de grootste.”

LOGISTIEKE COMPONENT
Toch heeft Zwinkels goede hoop dat de handelsbedrijven over de brug komen wanneer het transportbericht van Edibulb gereed is. Hij spreekt in dit verband overigens over de logistieke component van het project, daarmee aangevend dat het hier om wezenlijk meer gaat dan alleen dat standaardbericht. “Met dit deel van Edibulb is de hele logistiek rond het binnenkrijgen en verzenden van partijen te optimaliseren. Dat kan leiden tot aanzienlijke besparingen in het transport en fustbeheer”. is Zwinkels’ stellige overtuiging.
Deze laatste fase van Edibulb onderscheidt zich daarmee van de invoering van eerdere standaardberichten. Die berichten verkleinen vooral de kans tot het maken van fouten, omdat niet steeds weer opnieuw dezelfde transactiegegevens hoeven te worden ingevoerd. Nu komen dus concrete besparingen in zicht. Die geven Edibulb volgens Zwinkels een meerwaarde die deze systematiek volgens de handel tot dus ver nog onvoldoende had.
Over een halfjaar kunnen de softwareleveranciers deze logistieke component in hun automatiseringsprogramma’s inbouwen. Pas daarna zal blijken of de handel meer toehapt dan tot nu toe het geval is geweest. Zwinkels verwacht wel dat Edibulb op den duur dé standaard wordt in het hele bollenvak. Hij wijst op de elektronische aanvoerbrief van de grote bloemenveilingen, waarop Edibulb is geënt. Die brief is een jaar of vijftien geleden ingevoerd. Nu werkt bijna 100 procent van de telers die op de veilingen aanvoeren, er mee. “Een uitstekend resultaat dus, waar echter wel een enorme inspanning aan ten grondslag ligt”, memoreert Zwinkels. Hij wijst verder op de kloktransacties van de veilingen. Van 80 tot 90 procent van die transacties worden alle data een-op-een in de administratie van de bloemen- en potplantenhandelaren overgezet. Met die percentages in gedachten heeft de Edibulb-projectleider er alle vertrouwen in, dat deze systematiek op termijn ook aan de handelskant in het bollenvak op een veel grotere schaal dan nu zal worden gebruikt.

TOCH SUCCESVOL
Een organisatie waar Edibulb volledig is ingevoerd, is Hobaho. Financieel manager Hans Molenaar constateert net als Zwinkels, dat veel meer kwekers Edibulb in hun automatisering laten integreren, dan handelaren. Het zou volgens hem wel goed zijn wanneer aan de exportkant een grotere belangstelling voor deze nieuwe standaard in de bollenwereld wordt getoond. Echter, wanneer die groei vooralsnog uitblijft, clan is volgens hem absoluut geen sprake van een mislukt project. Ook in het geval dat de integratie bij de kwekers verder toeneemt en de verdere invoering bij de handei stagneert, mag wat Molenaar betreft van een succes worden gesproken.

De invoering van de standaardberichten op zich vindt Molenaar al bijzonder. “Bij elke vorm van standaardisatie geeft de ondernemer een stukje vrijheid weg. Ik heb er alle begrip voor dat dit in een vak met zoveel historie vaak vreemd voelt. Met dat soort sentimenten hebben wij ook bij de invoering van Edibulb te maken”, licht hij toe. Hij hoopt ten stelligste dat de kwekers en bij voorkeur ook de handel blijven doorgaan op de ‘digitale snelweg’ en daarin Edibulb als standaard gebruiken. “Zeker in een situatie waarbij alle transacties handmatig moeten worden verwerkt, slokt de administratie onevenredig veel aandacht van de ondernemer op. Waar de automatisering een belangrijk deel van die beslommeringen kan overnemen, krijgen de zaken in het bedrijf waar het echt om gaat, meer aandacht. Dat is in ieder geval onze ervaring”, vertelt Molenaar.

GEEN VERBAZING
Alfons Zwetsloot die vanuit Anthos de belangen van de handel in het stichtingsbestuur van Edibulb behartigt, is net als Molenaar redelijk positief over de stand van zaken. Het verbaast hem niet dat de handelaren de Edibulb-standaard als laatste oppakken. “Voor een kweker met bijvoorbeeld twintig soorten, is de invoering van deze systematiek te overzien. Voor de handel is die implantering veel omvattender, omdat de handelsbedrijven per definitie met veel meer verschillende artikelen te maken hebben”, legt Zwetsloot uit. Hij kan zich levendig voorstellen dat die bedrijven bij Edibulb consequent de vraag stellen wat zij met dit systeem kunnen verdienen. En of de investeringen gerechtvaardigd zijn. Persoonlijk heeft Zwetsloot daarover geen twijfel. De bedrijven die op den duur deze standaard niet oppakken, zullen naar zijn inschatting van lieverlede naar de achterhoede verdwijnen. Dat de handel zich tot dusver vrij afzijdig heeft gehouden, wijt Zwetsloot ook aan het niet compleet zijn van de systematiek. Zo is het in zijn ogen belangrijke standaard-factuurbericht van Edibulb pas dit jaar gereed gekomen. Het transportbericht is – zoals gezegd nog in ontwikkeling. Met dit laatste kunnen volgens hem in piekperioden net als bij de andere standaardberichten erg veel gegevens in een relatief korte tijd worden verwerkt. Zeker met de factuur- en transportberichten is Edibulb naar zijn mening een compleet systeem, waar de handel mee uit de voeten kan.

ROYAAL ‘JA’
Een handicap blijft vooralsnog dat in de bloembollenhandel meerdere automatiseringsbedrijven actief zijn met een naar verhouding klein klantenbestand. Zwetsloot vraagt zich openlijk af in hoeverre die bedrijven met een handvol klanten voldoende capaciteit hebben om de omvangrijke Edibulb-systematiek bij hun klanten te implanteren. “Dat op zich is al betreurenswaardig, want ik vrees toch dat de bedrijven die op den duur niet met Edibulb in zee gaan, uiteindelijk de boot zullen missen”, aldus de Anthos-woordvoerder. Hij wijst er ten overvloede op dat behalve Hobaho en CNB ook de diverse elektronische vraag- en aanbodsystemen op internet volledig Edibulb-gerelateerd zijn. “Edibulb staat als standaard. Pakweg vijf jaar geleden was het nog de vraag of de invoering überhaupt zou lukken. Die vraag is anno 2007 royaal met ‘Ja’ te beantwoorden.

‘Blij met Navibol’

2 – maart- 2006 Bron: BloembollenVisie

Sinds juni 2005 werkt het gerenommeerde exportbedrijf Jan de Wit & Zn uit Enkhuizen tot volle tevredenheid met het nieuwe automatiseringsprogramma Navibol. Daarin is het beste van twee werelden verenigd: de branchespecifieke functionaliteiten van het progamma Microlegger van ABM Computerdiensten en de moderne Windowsomgeving van Navision.


Marcel Fit, Johan Zilvold en Ab Augustinus (vlnr) allen blij met de geslaagde introductie van Navibol Het programma Microlegger van ABM Computerdiensten (Lisse) heeft zich de afgelopen kwart eeuw bewezen als een compleet branche-pakket voor exportbedrijven in de bloembollensector. Dat niet in de laatste plaats door de enorme kennis van het bloembollenvak, die grondlegger Albert Augustinus erin heeft gestoken. Jan de Wit & zn is een van de ruim 40 exportbedrijven die altijd prima met Microlegger konden werken. “Maar we kregen de laatste jaren wel het gevoel met een ietwat verouderd pakket te werken, vooral omdat er geen aansluiting was met de Windows-omgeving”, zegt directeur René de Wit. Ook Albert Augustinus onderkende dat probleem. Op zoek naar een geschikte partner om Microlegger om te zetten naar een Windowsomgeving, kwam hij in contact met Johan Zilvold van Provision Business Solutions (Barneveld). Tom Zoethout van dit bedrijf: ‘Er was meteen een klik. Ab’s kennis van Microlegger én de bloembollensector en onze kennis van het wereldwijd gebruikte standaardpakket Navision van Microsoft Business Solutions hebben we samengebracht in de nieuwe joint venture Abigaile BV. Doel: het inbouwen van Microlegger in Navision”. Dat is sinds de start begin 2005 gebeurd in nauwe samenwerking met een drietal pilotbedrijven. waaronder J. de Wit & zn. Een belangrijke rol was daarbij weggelegd voor Paul Groot die als afstudeeropdracht een nauwkeurige analyse van bedrijfsprocessen, gebruikerseisen etc maakte. Het resultaat van deze samenwerking is een modern, op de bloembollenbranche toegesneden programma dat Navibol is gedoopt.

Als eerste gebruiker van Navibol was het voor J. de Wit & Zn natuurlijk spannend hoe zo vlak voor het hoogseizoen de overgang zou verlopen. Dat ging verrassend soepel, meldt adjunct-directeur Marcel Fit. Direct bleken de voordelen al: J. de Wit & Zn kon meteen gaan werken met koopbriefjes volgens EDI-bulb, binnenkort wordt ook gestart met de elektronische afhandeling van ontvangstbewijzen, terwijl de elektronische leveringsnota in de pijplijn zit. “We kunnen nu ook veel sneller over managementinformatie beschikken”, vult René de Wit aan. Marcel Fit en Ab Augustinus stippen nog enkele mogelijkheden aan uit de vele slimme oplossingen die Navibol biedt. De afhandeling van binnenlandse orders via het handelsreglement is volledig geïntegreerd binnen het pakket. Datzelfde geldt voor de verwerking van de zuuradministratie en de reclameverwerking richting leveranciers en IVB’s.
De tracking- en tracinghistorie van een partij kan zeer uitgebreid worden gevolgd. Er is goed inzicht in overschotten en tekorten met doorzoommogelijkheden richting verkooporders. Handig is eveneens de fustadministratie, zowel aan de in- als aan de verkoopkant. Offertes kunnen makkelijk gemaakt worden en met enkele muisklikken worden omgezet tot orders. In de goede samenwerking met Officeprogramma’s als Excel en Outlook, de personeelsmodule, de productiemodule (voor aansturing van bijvoorbeeld kleinverpakkingsmachines) en de uitgebreide financiële functionaliteiten herkent men de inbreng van Navision (sinds begin dit jaar overigens officieel Microsoft Dynamics NAV geheten).

Als eerste gebruiker kan Jan de Wit & Zn Navibol van harte aanbevelen bij collega-exporteurs. Dat geldt in de eerste plaats voor bestaande Microleggergebruikers. Voor bedrijven die niet met dit programma werken kan Navibol eveneens een interessant aanbod zijn. Dat mede door de concurrerende prijs. “De nieuwe licentiestructuur van Microsoft maakt het pakket voor kleinere bedrijven een stuk goedkoper”, aldus Ab Augustinus. Net zo aansprekend is de menselijke factor. In de personen van Ab Augustinus en Torn Zoethout combineert Abigaile BV diepgaande kennis van de bloembollensector met die van de laatste ontwikkelingen in de IT. En dat alles zonder de kostbare tierelantijnen van mannen in krijtstreeppakken die ellenlange vergaderingen beleggen. “Je hebt bij hen nooit het gevoel in een ambtelijke organisatie te werken”, zegt Marcel Fit.

Edibulb gemak voor nabije toekomst

24 – november – 2005 Bron: BloembollenVisie

Het geschreven koopbriefje kent steeds vaker een elektronische variant. Koper en verkoper die via een in- en verkoopbureau zaken willen doen via de elektronische snelweg hebben veel gemak van Edibulb. Deelname aan Edibulb is tot 1 april zeer aantrekkelijk, zo bleek 10 november tijdens een voorlichtingsavond in Sassenheim.


Mailen is voor menigeen al jaren gesneden koek. Maar het per mail versturen van koopovereenkomsten is dat nog niet. De mogelijkheden om dat op een verantwoorde manier te doen bestaan echter al geruime tijd. Donderdag 10 november maakte Henk Zwinkels, projectleider van de Stichting Edibulb, in Sassenheim aan zo’n vijftig belangstellenden duidelijk wat kopers en verkopers van bloembollen kunnen met Edibulb, het systeem van elektronische gegevensuitwisseling in de bloembollen-sector. De stichting is in het leven geroepen om voor de gehele keten eenduidige afspraken te maken over coderingen, elektronische berichten en spelregels. Voor een groot aantal onderdelen van de bloembollenhandel zijn al zaken ontwikkeld. Voorwaarde is wel dat er zaken gedaan worden via een in-en verkoopbureau. Als dat het geval is, dan kunnen verkoper en koper een koopbevestiging en een leveringsnota krijgen. Bewijs van ontvangst en IVB-factuur zijn volop in ontwikkeling. Inmiddels nemen 220 kwekers en 10 handelaren deel, en zijn bij Hobaho en CNB de basisvoorzieningen voor het werken met Edibulb gereed. De belangstelling van deelnemers bij vooral de handel kan wat betreft Zwinkels nog wel omhoog. Om belangstellenden te stimuleren om mee te doen kunnen maximaal dertig bedrijven (teelt en handel) een bijdrage in de deelname krijgen van 350 euro. Dat is ongeveer de helft van de totale deelnamekosten. De financiële stimulans wordt bijeengebracht door de ivb’s.

GOED TE DOEN

Na de theorie de praktijk. Michel van Ruiten van Leo Berbee Export uit Lisse werkt inmiddels al enige tijd met Edibulb. “Wij hebben de Edimodule aangeschaft, ons aangemeld bij de stichting, contact gezocht met de ivb’s, en hebben eerst een stambestand gemaakt van al onze artikelen en relaties. Dat laatste maakt de start veel eenvoudiger, omdat je dan alleen het deel aan gegevens gebruikt dat op jou van toepassing is.” Bij Berbee komen koopbriefjes is pdf-formaat bij de inkoper binnen. Hij beoordeelt de inhoud. Is deze akkoord dan wordt deze met een druk op de knop het systeem ingebracht, en gelijk op de goede plek weggezet. Zitten er onjuistheden in, dan gaat het document eerst terug naar de commissionair, en pas als het goede document is ontvangen volgt acceptatie. Veel fouten levert deze manier van werken niet op, zo maakte Van Ruiten duidelijk. “Ons levert het verder vooral veel tijdsbesparing op. en daarmee ook een grote kostenbesparing. Wat mij betreft is het dan ook helder: voor wie hieraan niet meedoet wordt het alleen maar duurder.”

Leveringsnota bloembollen nu ook elektronisch versturen

27 – juni – 2005
Bron: Persbericht Productschap Tuinbouw

Het elektronisch versturen van leveringsnota’s van partijen bloembollen levert tijdwinst en kostenbesparing op. Dat bleek uit een test onder telers, kopers en bemiddelingsbureaus die in het afgelopen halfjaar werd uitgevoerd.

Henk Zwinkels, projectleider van de praktijkproef, somt de voordelen nog eens op van het elektronisch versturen van de leveringsnota’s in plaats van verzending op papier. “Het voordeel voor de kweker is dat hij de aflevering van de bollen nauwkeurig en foutloos kan registreren. De koper kan bij dit systeem de goederenontvangst, de ingangscontrole en de verdere logistieke afhandeling beter plannen en nauwkeurig vastleggen. Het voordeel voor de in- en verkoopbureaus is een vereenvoudiging van de administratieve afhandeling van de transacties.”

Na de geslaagde test kunnen alle EDIbulb-kwekers met het softwarepakket Bolwerk van Agrovision met een druk op de knop gebruik gaan maken van de leveringsnota. De beide in- en verkoopbureaus en de kopers die het Compakt-pakket gebruiken kunnen deze elektronische leveringsnota’s vervolgens elektronisch ontvangen. Kwekers van het Repras-pakket van ACF gebruiken dit bericht om leveringen te melden aan hun kwekersvereniging.

Zwinkels: “Na de koopbrief is deze stap weer een nieuwe fase in de elektronische berichtenuitwisseling. Hiermee zet het vak weer een belangrijke stap vooruit in het efficiënt versturen van de informatie. De papieren leveringsnota vervalt nu nog niet. De deelnemers moeten dit document nog wel aan het in- en verkoopbureau blijven versturen.”

EDI staat voor Electronic Data Interchange en is in feite een set gestandaardiseerde afspraken (codes) over hoe het elektronische berichtenverkeer plaatsvindt. Specifiek voor de bloembollensector ontwikkelt en beheert de Stichting Edibulb deze afspraken. Edibulb is een gezamenlijk initiatief van de KAVB, de in- en verkoopbureaus CNB en Hobaho, de KBGBB en het Productschap Tuinbouw.

Voor meer informatie neemt u contact op met Henk Zwinkels, projectleider Edibulb, e-mail: henk.zwinkels@edibulb.nl

Ervaringen exporteurs, Minder fouten met EDI-bulb

3 – februari – 2005 Bron: Bloembollenvisie

Cobas is een veel gebruikt administratiepakket voor de export. Het programma kan sinds vorig jaar worden uitgebreid met de EDI-bulb module voor elektronisch berichtenverkeer. BloembollenVisie sprak met een drietal Cobas-gebruikers over hun ervaringen met EDI-bulb. “Ik kan het van harte aanbevelen”, zegt Lisette Hazenoot van C. Steenvoorden BV

“Afgelopen zomer hebben we de EDI-bulb module toegevoegd aan ons automatiseringspakket Cobas”, vertelt office manager Lisette Hazenoot van de bekende broeierijexporteur C. Steenvoorden BV. De voordelen van EDI-bulb zijn voor Lisette overduidelijk. “Voorheen moesten we alle koopbriefjes handmatig inboeken. Nu worden alle koopbriefjes die via de IVB’s binnenkomen automatisch ingelezen in het systeem. Dat levert tijdwinst op en de kans op fouten is veel geringer”. Wat in de voorbereiding wel wat tijd kostte was het koppelen van de EDI-codes aan de eigen codes. Lisette denkt dat het ‘matchen’ van de koppelingen misschien een reden is waarom nog maar zo weinig exporteurs werken met EDI-bulb. “Maar als je daar een paar weken goed aan gaat zitten, lukt dat wel. Wij hebben het gedaan in de rustige voorjaarsmaanden. Je moet er gewoon even je tanden inzetten”. Eigenlijk is ze verbaasd dat nog maar zo weinig collega-exportbedrijven werken met EDI-bulb, gezien de voordelen die dat met zich meebrengt. En die voordelen worden alleen maar groter als in de nabije toekomst de andere onderdelen van het transactietraject – leveringsnota. Bewijs van Ontvangst, facturen – geëlektroniseerd worden. Haar eindoordeel na een halfjaar ‘EDI-bulben’ binnen Cobas: ‘ik kan het van harte aanbevelen.’

Verminderde kans op fouten en sneller werken, zijn ook de voordelen die Daniëlle Verbaan, Hoofd Administratie bij Deleeuw Flowerbulb Group BV, van EDI-bulb verwacht. Bij Deleeuw werken ze sinds 1996 met Cobas. Begin december is men met EDI-bulb aan de slag gegaan. “Het koppelen van de bestanden is het meeste werk”, is haar ervaring. “Nu het merendeel er in zit, draait het goed. Wel kom je af en toe nog EDI-bulb codes tegen die niet gekoppeld zijn aan Cobas-artikelen. Dat moetje dan even aanpassen”. Verbaan verwacht dat in de toekomst het elektronisch berichtenverkeer via EDI-bulb de papierstroom zal doen indammen. “Dan moetje wel zeker weten dat je niks mist en moeten er goede controlesystemen zijn”. Nu ontvangen ze naast de elektronische versie nog twee papierenversies van het koop-briefje: de faxversie en het origineel. Soms is de faxversie er eerder dan de EDI-versie. “Het zou goed zijn als EDI er eerder was”. Het werken met EDI-bulb is een fluitje van een cent. Komt het elektronische koopbriefje binnen, dan wordt het op het scherm of als uitdraai even gecontroleerd en vervolgens met een druk op de knop in Cobas ingelezen. Dat de export nog niet zo aan EDI-bulb wil. verklaart ze uit de vrees voor kinderziektes. “Wij hadden dat ook wel een beetje. Eerst maar eens even zien hoe of het bij anderen draait. Wat ook kan meespelen is dat je je procedures waaraan je gewend bent toch wat veranderen moet”. Daniëlle denkt dat ‘elektronisering’ van het berichtenverkeer onvermijdelijk is.
Als de terugmelding van de BVO’s en de facturering ook nog eens elektronisch gaan, worden de voordelen alleen maar groter. En : ‘hoe meer er mee doen hoe makkelijker het gaat”.

“Zolang het bestaat werk ik al met Cobas”, zegt Henk van Dijk, inkoper bij Leo Berbee & zn. Bij vorige werkgevers heeft hij ook ervaring op gedaan met andere pakketten. “Het voordeel van Cobas is dat het in de loop der jaren is mee is ontwikkeld”. Berbee ging afgelopen zomer als eerste bedrijf van start met het elektronische berichtenverkeer via EDI-bulb. Sindsdien is zeker zo’n 30-40 procent van de koopbriefjes elektronisch verwerkt. “Je krijgt veel minder fouten. Als er een fout wordt gemaakt, ligt dat CNB of Hobaho”. Ter controle print Henk het binnengekomen bericht nog wel uit, want een tastbaar bewijs is altijd handig. “Je vergeet dan ook niet wat je ingeboekt hebt”. Berbee werkt ook mee aan de proef met de volgende stap: het elektronische Bewijs van Ontvangst. Dat veel exporteurs nog zo aarzelend tegenover EDI-bulb staan, heeft volgens Henk onder andere te maken met leeftijd. “Vooral de oudere werknemers willen er niet aan”. Henk, zelfde vijftig gepasseerd, geeft hen een advies: ‘Doe het, want elektronische berichtenverkeer is niet tegen te houden. Hoe meer mensen het gebruiken, hoe groter de voordelen zijn in de communicatie met de veilingen en in de onderlinge communicatie”.

Eerste leveringsbericht via EDI verstuurd, Tijdens de CNB Midwinterflora

5 – januari – 2005 Bron: CNB Nieuwsbrief

Op woensdag 5 januari heeft Frans Timmers, manager commerciële zaken van CNB, het eerste leveringsbericht via EDI-Bulb verstuurd. Dit gebeurde tijdens de demonstratie-middag van Agrovision, leverancier van het softewarepakket Bolwerk, en CNB over EDI-Bulb in het handelscentrum van CNB. EDI-Bulb is het systeem, waarbij via internet o.a. koopovereenkomsten en nu dus ook leveringsnota’s via de electronische snelweg worden verstuurd naar kopers, verkopers en het bemiddelingsbureau, zoals CNB.

Nadat verleden jaar tijdens de CNB Midwinterflora een demonstratie werd gegeven over het aanmaken en het via EDI-Bulb verzenden van een koopovereenkomst werd nu het project opgeleverd waarbij de leveringsnota via EDI-Bulb kan worden verstuurd. Gedurende de gehele middag konden bezoekers aan de CNB Midwinterflora kennis nemen van het softewarepakket Bolwerk en van EDI-Bulb. Met EDI-Bulb worden kostenbesparingen en efficiëncyverbeteringen binnen de bloembollensector gerealiseerd door fysieke papierstromen te vervangen door electronische en dubbele invoeren in administraties van betrokken partijen uit te sluiten. Gedurende de rest van de week kunnen bezoekers aan de Mechanisatietentoonstelling kennis nemen van EDI-Bulb en Bolwerk in de stand van Agrovison. Dat kan straks ook in de stands van CNB op de tentoonstellingen Holland Flowers Festival en Lentetuin Breezand