Edibulb gemak voor nabije toekomst

24 – november – 2005 Bron: BloembollenVisie

Het geschreven koopbriefje kent steeds vaker een elektronische variant. Koper en verkoper die via een in- en verkoopbureau zaken willen doen via de elektronische snelweg hebben veel gemak van Edibulb. Deelname aan Edibulb is tot 1 april zeer aantrekkelijk, zo bleek 10 november tijdens een voorlichtingsavond in Sassenheim.


Mailen is voor menigeen al jaren gesneden koek. Maar het per mail versturen van koopovereenkomsten is dat nog niet. De mogelijkheden om dat op een verantwoorde manier te doen bestaan echter al geruime tijd. Donderdag 10 november maakte Henk Zwinkels, projectleider van de Stichting Edibulb, in Sassenheim aan zo’n vijftig belangstellenden duidelijk wat kopers en verkopers van bloembollen kunnen met Edibulb, het systeem van elektronische gegevensuitwisseling in de bloembollen-sector. De stichting is in het leven geroepen om voor de gehele keten eenduidige afspraken te maken over coderingen, elektronische berichten en spelregels. Voor een groot aantal onderdelen van de bloembollenhandel zijn al zaken ontwikkeld. Voorwaarde is wel dat er zaken gedaan worden via een in-en verkoopbureau. Als dat het geval is, dan kunnen verkoper en koper een koopbevestiging en een leveringsnota krijgen. Bewijs van ontvangst en IVB-factuur zijn volop in ontwikkeling. Inmiddels nemen 220 kwekers en 10 handelaren deel, en zijn bij Hobaho en CNB de basisvoorzieningen voor het werken met Edibulb gereed. De belangstelling van deelnemers bij vooral de handel kan wat betreft Zwinkels nog wel omhoog. Om belangstellenden te stimuleren om mee te doen kunnen maximaal dertig bedrijven (teelt en handel) een bijdrage in de deelname krijgen van 350 euro. Dat is ongeveer de helft van de totale deelnamekosten. De financiĆ«le stimulans wordt bijeengebracht door de ivb’s.

GOED TE DOEN

Na de theorie de praktijk. Michel van Ruiten van Leo Berbee Export uit Lisse werkt inmiddels al enige tijd met Edibulb. “Wij hebben de Edimodule aangeschaft, ons aangemeld bij de stichting, contact gezocht met de ivb’s, en hebben eerst een stambestand gemaakt van al onze artikelen en relaties. Dat laatste maakt de start veel eenvoudiger, omdat je dan alleen het deel aan gegevens gebruikt dat op jou van toepassing is.” Bij Berbee komen koopbriefjes is pdf-formaat bij de inkoper binnen. Hij beoordeelt de inhoud. Is deze akkoord dan wordt deze met een druk op de knop het systeem ingebracht, en gelijk op de goede plek weggezet. Zitten er onjuistheden in, dan gaat het document eerst terug naar de commissionair, en pas als het goede document is ontvangen volgt acceptatie. Veel fouten levert deze manier van werken niet op, zo maakte Van Ruiten duidelijk. “Ons levert het verder vooral veel tijdsbesparing op. en daarmee ook een grote kostenbesparing. Wat mij betreft is het dan ook helder: voor wie hieraan niet meedoet wordt het alleen maar duurder.”